Το Enallaktiko.gr μπορεί να λειτουργήσει σωστά μόνο με ενεργοποιημένη την

JAVASCRIPT

Ενεργοποίησέ την μέσα από τις ρυθμίσεις του περιηγητή σου!
Νεύρωση του στομάχου: Συμπτώματα, αντιμετώπιση & τροφές που βοηθούν

Το καλάθι μου

Νεύρωση του στομάχου: Συμπτώματα, αντιμετώπιση & τροφές που βοηθούν

Με τον όρο νεύρωση του στομάχου ή νευρική δυσπεψία περιγράφεται το αίσθημα δυσφορίας που εμφανίζεται συνήθως ως γενική δυσκολία στην πέψη, καούρα, φούσκωμα, κολικοειδείς πόνοι και τάση προς εμετό.

Οι πιο κοινοί παράγοντες που συμβάλλουν στην εκδήλωση αυτής της ευαισθησίας είναι η κατανάλωση τροφών στις οποίες έχουμε δυσανεξία, η υπερκατανάλωση τροφής, αλκοόλ και καφέ, το υπερβολικό άγχος, η συναισθηματική φόρτιση και το ξενύχτι, η κληρονομικότητα κ.α.

Τρόποι αντιμετώπισης 

Εφόσον έχουν αποκλεισθεί όλες οι παθολογικές αιτίες των παραπάνω συμπτωμάτων από γαστρεντερολόγο, αυτό που μπορεί να κάνει κάποιος που υποφέρει από νεύρωση του στομάχου είναι η λήψη αντιόξινων, αποφεύγοντας ταυτόχρονα όλους τους παράγοντες που περιγράψαμε.

Ωστόσο, η διαχείριση του άγχους, η ξεκούραση, ο επαρκής ύπνος, τα μικρότερα γεύματα και η πιο αργή κατάποση των τροφών, η αποφυγή του αλκοόλ και του καφέ είναι μόνο μερικοί από τους πιο κοινούς τρόπους αντιμετώπισης που δεν πρέπει επίσης να υποτιμούμε.  

Τροφές που βοηθούν

Η κατανάλωση ¼ της κουταλιάς του γλυκού μαγειρική σόδα διαλυμένης σε νερό μπορεί να μας προσφέρει ανακούφιση καθώς μπορεί και εξουδετερώνει το υπερβολικό υδροχλωρικό οξύ της γαστρικής έκκρισης, δρώντας με αυτόν τον τρόπο ως αντιόξινο (μάθετε περισσότερα για τη μαγειρική σόδα)
 
Όταν η μαγειρική σόδα χρησιμοποιείται ως αντιόξινο, καλό είναι να λαμβάνεται 2 ώρες μετά το τελευταίο μας γεύμα ή την τελευταία λήψη οποιουδήποτε φαρμάκου. Διαφορετικά η αύξηση του pH των πεπτικών υγρών μπορεί να προκαλέσει επιδείνωση της δυσπεψίας ή να επιβραδύνει το βαθμό απορρόφησης κάποιων δραστικών ουσιών. 

Το χαμομήλι με τις αντισπασμωδικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του μπορεί να διαλύσει τα αέρια που βρίσκονται στο εντερικό μας σύστημα, ανακουφίζοντάς μας από τον τυμπανισμό (φούσκωμα) και την καούρα.
 
Το χαμομήλι είναι ένα από τα πλέον ασφαλή βότανα, το οποίο όμως δεν πρέπει να καταναλώνεται από άτομα αλλεργικά στα αστεροειδή φυτά (μαργαρίτες, χρυσάνθεμα κ.α.). 

Ένα αφέψημα μέντας μπορεί να μας ανακουφίσει από τις δυσάρεστες επιπτώσεις της νεύρωσης του στομάχου λόγω της μενθόλης που περιέχει με την άμεση αντισπασμωδική επίδρασή της επί του λείου μυός της πεπτικής οδού. 
 
Η κατανάλωση μέντας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αντενδείκνυται αυστηρά καθώς οι διεγερτικές της ιδιότητες μπορεί να προκαλέσουν συσπάσεις στη μήτρα. 

Η λουίζα είναι ένα αρωματικό φυτό, το οποίο χρησιμοποιείται και ως ενισχυτικό του στομάχου υπό τη μορφή εγχύματος με μέλι που βοηθά ταυτόχρονα στη χώνεψη και κατά της νεύρωσης του στομάχου. 
 
Η μακροπρόθεσμη συστηματική κατανάλωση λουίζας μπορεί να προκαλέσει ερεθισμούς στο στομάχι και στα νεφρά εξαιτίας της καμφοράς που περιέχει. Επίσης, άτομα με υπόταση είναι καλό να αποφεύγουν την κατανάλωση του βοτάνου λόγω της έντονης διουρητικής του δράσης που μπορεί να οδηγήσει σε περεταίρω πτώση της αρτηριακής πίεσης. Ακόμη, λόγω της εμμηναγωγού της δράσης η κατανάλωση λουίζας αντενδείκνυται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Τέλος, λόγω της υπογλυκαιμικής δράσης του βοτάνου, άτομα που λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή για τη ρύθμιση του σακχάρου τους θα πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους πριν προβούν στη συστηματική κατανάλωση λουίζας. 

Το φασκόμηλο προκαλεί ενίσχυση της θερμότητας στο στομάχι και διευκολύνει τη χώνεψη. Λειτουργεί ως τονωτικό του πεπτικού συστήματος και έχει πλούσια φαρμακευτική δράση.
 
Η κατανάλωση φασκόμηλου αντενδείκνυται αυστηρά σε περιπτώσεις καρκίνων γυναικείας φύσης και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Λόγω των ορμονορυθμιστικών του ιδιοτήτων το φασκόμηλο αντενδείκνυται ακόμη και κατά τη διάρκεια του θηλασμού καθώς πιστεύεται πως μπορεί να μειώσει την παραγωγή γάλακτος.

Ένα από τα καλύτερα φυσικά συστατικά για τη διάλυση των αερίων είναι και το τζίντζερ (πιπερόριζα), γνωστό και για τις ευεργετικές του ιδιότητες στην αντιμετώπιση της ναυτίας και του εμετού μέσω της θερμαντικής του δράσης. 

Η κανέλα είναι ένα μοναδικό μπαχαρικό που μπορεί να μειώσει το αίσθημα της πείνας και να καθυστερήσει το ρυθμό της γαστρικής κένωσης, υποβοηθώντας τη λειτουργία της πέψης (μάθετε περισσότερα για την κανέλα)

Το κύμινο είναι χωνευτικό, αλλά παράλληλα δρα ως ορεκτικό και τονωτικό του πεπτικού συστήματος. Μασώντας απλώς λίγους σπόρους κυμίνου, θα ανακουφιστούμε από τα αέρια του στομάχου. Παρόμοιες ιδιότητες με το κύμινο έχει και ο κόλιανδρος

Η ρίγανη έχει ορεκτικές αλλά και χωνευτικές ιδιότητες, ανακουφίζει από το μετεωρισμό και τον τυμπανισμό και καταπολεμά την ατονία του στομάχου. Για φαρμακευτικούς σκοπούς καταναλώνεται ως αφέψημα που φτιάχνεται με μία κοφτή κουταλιά του γλυκού για κάθε ένα φλιτζάνι του τσαγιού. 

Ο κρόκος Κοζάνης ή σαφράν είναι ένα αυτοφυές φυτό, το οποίο είναι κυρίως εμμηναγωγό και καταπραϋντικό. Έχει όμως και χωνευτικές ιδιότητες και χρησιμοποιείται κατά της γαστραλγίας. Δέκα στίγματα σαφράν μέσα σε χλιαρό νερό είναι αρκετά για να μας προσφέρουν ανακούφιση. 

Το παρόν άρθρο δεν αποτελεί μέσο διάγνωσης, αντιμετώπισης ή πρόληψης ασθενειών, ούτε αποτελεί ιατρική συμβουλή για ασθενείς.

Λαμπρινή Παντελή

Η Λαμπρινή Παντελή είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος και υπεύθυνη του Εργαστηρίου Διατροφικής Αγωγής στο Ίλιον. 

Σου αρέσει η σελίδα μας;