Ποια τρόφιμα μας χορταίνουν περισσότερο;

Ποια τρόφιμα μας χορταίνουν περισσότερο; | Enallaktiko.gr
Όπως διαπιστώνει κανείς ήδη από τις πρώτες μέρες της δίαιτάς του, υπάρχουν τρόφιμα τα οποία μας παρέχουν μεγαλύτερη πληρότητα και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από κάποια άλλα. Με άλλα λόγια, υπάρχουν τρόφιμα που μας χορταίνουν περισσότερο και κάποια που μας χορταίνουν λιγότερο.

Παράγοντες πληρότητας

Από έρευνα η οποία μελέτησε 38 είδη τροφίμων ως προς την ιδιότητά τους να ικανοποιούν το αίσθημα του κορεσμού (fullness factor), φάνηκε πως διαφορετικά μακροθρεπτικά συστατικά έχουν διαφορετική επίδραση στο αίσθημα του κορεσμού. Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα, οι πρωτεΐνες έχουν την υψηλότερη επίδραση στο αίσθημα του κορεσμού, οι υδατάνθρακες έχουν μία μέτρια επίδραση, ενώ τη χαμηλότερη επίδραση έχει το λίπος.
Βεβαίως, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν σημαντικά το αίσθημα του κορεσμού. Το βάρος και ο όγκος των τροφίμων για παράδειγμα συμβάλλουν στο αίσθημα της πληρότητας ανεξάρτητα με τη διατροφική τους αξία. Εδώ, σημαντικό ρόλο παίζει η ποσότητα νερού που εμπεριέχεται ή μπορεί να απορροφηθεί από το εκάστοτε τρόφιμο, κάτι που σχετίζεται και με την περιεκτικότητα του σε φυτικές ίνες, οι οποίες μπορούν να αυξήσουν το αρχικό αίσθημα, τη διάρκεια... ακόμη και την επιθυμητή ποσότητα του επόμενου γεύματος!

Τι γίνεται με τα υγρά τρόφιμα;

Τα υγρά έχουν ένα σχετικά υψηλό αποτέλεσμα κορεσμού, το οποίο όμως δρα βραχυπρόθεσμα. Ωστόσο γι' αυτά υπάρχει ένας ακόμη παράγοντας, ο οποίος επηρεάζει την επίδρασή τους στη διάρκεια του κορεσμού, το ιξώδες.
Το ιξώδες ενός ρευστού μετρά την πηκτικότητα ή πιο σωστά την αντίσταση που αυτό προβάλει κατά τη ροή του (π.χ. το μέλι έχει υψηλότερο ιξώδες από το νερό). Τα υγρά λοιπόν χαμηλού ιξώδους όπως είναι το νερό, τα ζεστά ροφήματα και οι χυμοί, μπορεί να μας προσφέρουν ένα αίσθημα κορεσμού, ωστόσο εκκενώνονται γρήγορα από το στομάχι μας που σημαίνει πως θα νιώσουμε πεινασμένοι σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα από την κατανάλωσή τους.

Τροφές με χαμηλό fullness factor

Στον αντίποδα των τροφίμων που μας παρέχουν ένα έντονο αίσθημα κορεσμού, υπάρχουν και τρόφιμα που λειτουργούν με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Εκτός από το λίπος που αναφέραμε πιο πάνω, η ζάχαρη και το άμυλο έχουν επίσης χαμηλό συντελεστή πληρότητας, ενώ συχνά μας ωθούν και στην υπερκατανάλωση τροφής.

Επίλογος

Συνοψίζοντας, τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη και σε φυτικές ίνες, με μεγάλο όγκο ή υψηλό βάρος, με υψηλό ποσοστό ή υψηλή απορροφησιμότητα νερού και με χαμηλά λιπαρά, καθώς και υγρές τροφές με υψηλό ιξώδες, μπορούν σε γενικές γραμμές να μας παρέχουν μεγαλύτερη πληρότητα και διάρκεια κορεσμού.
Αν θέλαμε λοιπόν να φτιάξουμε μία γενική λίστα με τροφές που μας παρέχουν ένα εντονότερο άισθημα κορεσμού μακράς διάρκειας, τότε σε αυτήν - εκτός από το άπαχο κρέας, τα ψάρια και τα θαλασσινά, τα οποία καλό θα ήταν να μην καταναλώνονται χωρίς περιορισμούς - δε θα μπορούσαμε να μη συμπεριλάβουμε τρόφιμα, όπως είναι τα όσπρια, τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα φρούτα και τα λαχανικά (ειδικότερα αυτά με την υψηλότερη περιεκτικότητα φυτικών ινών και νερού).
Βεβαίως, εδώ θα πρέπει να τονιστεί πως επιδίωξη του άρθρου δεν είναι να μας αποτρέψει από την κατανάλωση τροφών, όπως λ.χ. οι ξηροί καρποί και τα υποπροϊόντα τους, το αβγό, τα γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα που δε συμπεριλαμβάνονται παραπάνω, καθώς ο βασικός σκοπός που εξυπηρετείται μέσω της διατροφής μας δεν είναι ο κορεσμός, αλλά η λήψη των απαραίτητων για τον οργανισμό μας θρεπτικών συστατικών μέσα από μία ποικιλία τροφίμων.
Περισσότερα άρθρα σαν αυτό ››

Σχόλια (0)

Αφήστε ένα σχόλιο!

Όλα τα σχόλια υπόκεινται σε έλεγχο. Αν χρειαστεί να απαντήσουμε, θα το κάνουμε είτε με νέο σχόλιο, είτε απαντώντας στο email σας.

Διαβάστε επίσης

Οι βασικές κοπές των λαχανικών | Enallaktiko.gr
Η κοπή των λαχανικών είναι ένα στάδιο της προετοιμασίας μίας μαγειρικής παρασκευής, το οποίο πολλοί από εμάς αντιμετωπίζουμε εσφαλμένα ως αγγαρεία. Το συγκεκριμένο στάδιο είναι εξίσου σημαντικό όχι μόνο για την όψη, αλλά και για την υφή του τελικού μας πιάτου, δύο παράγοντες που – μαζί με τη γεύση που είναι και το ζητούμενο – συνθέτουν το τρίπτυχο ενός επιτυχημένου πιάτου. 
Μαγειρική σόδα: Η ουσία που δεν πρέπει να λείπει από την κουζίνα σας | Enallaktiko.gr
Το όξινο ανθρακικό νάτριο (Sodium Hydrogen Carbonate ή NaHCO3), γνωστό και ως διττανθρακική ή μαγειρική σόδα, είναι ένα συστατικό που συναντάται σε μορφή λευκής σκόνης και το βρίσκουμε σχεδόν σε κάθε κουζίνα όπου συνήθως χρησιμοποιείται ως μέσο διόγκωσης για ζύμες.