Κομπούχα: Ένα τσάι διαφορετικό από τα άλλα | Enallaktiko.gr

Κομπούχα: Ένα τσάι διαφορετικό από τα άλλα


Η κομπούχα (kombucha) είναι ένα ελαφρώς ανθρακούχο, γλυκόξινο ποτό, το οποίο καταναλώνεται ευχάριστα παγωμένο.
Το ιδιαίτερο αυτό ποτό, το οποίο φαίνεται να αντλεί την προέλευσή του από τη Β. Κίνα, απ’ όπου διαδόθηκε μέσω του εμπορίου στην Ιαπωνία και εν συνεχεία στη Ρωσία και στην Ανατολική Ευρώπη, πρόκειται για ένα προϊόν φυσικής ζύμωσης διαφόρων βοτανικών υδροδιαλυμάτων (συνήθως μαύρου τσαγιού) με το ζυμομύκητα Saccharomyces Xylinum.
Ο συγκεκριμένος ζυμομύκητας, ο οποίας αναφέρεται συχνά ως Scoby (από το Symbiotic Culture Of Bacteria & Yeast) που σημαίνει "συμβιωτική καλλιέργεια βακτηρίων και ζύμης", ανήκει στην ίδια κατηγορία με το μύκητα κεφίρ και είναι απαραίτητος για την παρασκευή του εν λόγω ροφήματος.
Η γεύση της κομπούχα μοιάζει αρκετά με εκείνη του μηλίτη, ενώ η μυρωδιά της παραπέμπει – τουλάχιστον στην αρχή – σε εκείνη του ελαφρώς ξινισμένου κρασιού κι αυτό χάρη στο μηλικό και το οξικό οξύ που περιέχει.
Όπως ισχύει και με την παρασκευή μπύρας, για την έναρξη της διαδικασίας ζύμωσης των βοτανικών εκχυλισμάτων της κομπούχα, απαιτείται η προσθήκη κάποιου απλού σακχάρου, το οποίο μετατρέπεται σταδιακά σε αλκοόλ, παράγοντας παράλληλα διοξείδιο του άνθρακα (το γνωστό σε όλους μας ανθρακικό).
Ωστόσο, σε αντίθεση με μία τυπική μπύρα, η περιεκτικότητα της κομπούχα σε αλκοόλ δεν ξεπερνά το 0,5%, ενώ και η τελική περιεκτικότητά της σε σάκχαρα συνήθως δεν ξεπερνά τα 5 γραμμάρια ανά 100ml προϊόντος.
Ενδεικτικά, αναφέρεται πως μία τυπική μπύρα περιέχει συνήθως τη δεκαπλάσια ποσότητα οινοπνεύματος, ενώ ένα κλασικό αναψυκτικό περιέχει περισσότερη από τη διπλάσια ποσότητα ζάχαρης σε σχέση με την κομπούχα.
Η χαμηλή περιεκτικότητα της κομπούχα σε αλκοόλ και σε ζάχαρη έχει να κάνει αφενός με τη μικρότερη χρονική περίοδο ζύμωσης της κομπούχα έναντι της μπύρας και αφετέρου με την προσθήκη λιγότερης ζάχαρης σε σχέση με τα περισσότερα αναψυκτικά. 
Κομπούχα: Οφέλη, Ιδιότητες, Τιμή, Αγορά
Εκτός από το μαύρο τσάι, για την παρασκευή κομπούχα μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν πράσινο τσάι, φύλλα ματέ και άλλα είδη τσαγιού που προκύπτουν από το καλαμπόκι, το λεμόνι, το δυόσμο, την τσουκνίδα, τα φύλλα γάλλιου, τα φύλλα βατομουριάς κ.α..
Σύμφωνα και με μελέτες που έχουν γίνει, τα οφέλη της κομπούχα προέρχονται, όχι μόνο από τα ίδια τα εκχυλίσματα που περιέχει, αλλά και από τα υποπροϊόντα που προκύπτουν από τη φυσική τους ζύμωση, τα γνωστά σε όλους μας προβιοτικά.
Τα προβιοτικά αποτελούν μία κατηγορία ωφέλιμων βακτηρίων που ζουν στο σώμα μας και ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού μας από λοιμώξεις που προκαλούνται από εχθρικά βακτήρια ή άλλα μικρόβια.
Πέρα όμως από την αντιμικροβιακή και αντιοξειδωτική δράση των εκχυλισμάτων της και τη θετική επίδραση των προβιοτικών της στην υγεία του εντέρου, θα μπορούσαμε να πούμε πως η κομπούχα αποτελεί ταυτόχρονα ένα καλό υποκατάστατο της μπύρας και των αναψυκτικών.
Ωστόσο, η κατανάλωση κομπούχα δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση πανάκεια. Συνεπώς, αν πρόκειται να την εντάξουμε στην καθημερινότητά μας, καλό θα ήταν να περιορίσουμε την κατανάλωσή της στα 150ml (περίπου ένα ποτήρι) ημερησίως.

Κωνσταντίνα Κούκη

Η Κωνσταντίνα Κούκη είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος και συνεργάτης του Εργαστηρίου Διατροφικής Αγωγής στο Ίλιον.

Σχόλιο: