Το Enallaktiko.gr μπορεί να λειτουργήσει σωστά μόνο με ενεργοποιημένη την

JAVASCRIPT

Ενεργοποίησέ την μέσα από τις ρυθμίσεις του περιηγητή σου!
Ντομάτα εσύ superfood

Το καλάθι μου

Ντομάτα εσύ superfood


Η τομάτα ή ντομάτα είναι ένα ιθαγενές φυτό με προέλευση την Κεντρική και Νότιο Αμερική και για το αν συγκαταλέγεται στα φρούτα ή στα λαχανικά υπάρχει μέχρι και σήμερα μία διχογνωμία. 

Υπάρχουν αρκετές δεκάδες ποικιλίες ντομάτας, διαφορετικές σε γεύση, μέγεθος και χρώμα. Μερικές από τις πιο δημοφιλείς στη χώρα μας είναι οι ποικιλίες Κομοντόρε, Πομοντόρο, Ελπίδα, Runner, Βελανίδι, Κουμάτο, Αγίου Πέτρου, Σαν Μαρτσιάνο, Καρδιά του βούβαλου, Του δέντρου, Alma, Belladona, Troy κ.α.

Ντομάτα & λυκοπένιο

Μεταξύ των άλλων, η ντομάτα φημίζεται για τη μεγάλη περιεκτικότητά της σε λυκοπένιο, μία φυτοχημική ουσία που της δίνει το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα της. Το λυκοπένιο συγκαταλέγεται στα λεγόμενα καροτενοειδή, τα οποία είναι κίτρινες, πορτοκαλί και κόκκινες χρωστικές με σπουδαία αντιοξειδωτική δράση που συναντώνται στα φυτά, στα φύκια, στα φωτοσυνθετικά βακτήρια και σε κάποια είδη μυκήτων. Τα ζώα δε μπορούν να τα βιοσυνθέσουν, οπότε πρέπει να τα λαμβάνουν από τη διατροφή τους. Απ' όλα τα καροτενοειδή, το λυκοπένιο είναι το πιο αποτελεσματικό στην εξουδετέρωση των καταστρεπτικών ελευθέρων ριζών. Το λυκοπένιο το βρίσκουμε επίσης στο καρπούζι, στο πεπόνι και στο γκρέιπφρουτ, ωστόσο οι ντομάτες αποτελούν μακράν την πιο πλούσια πηγή. 

Το λυκοπένιο είναι λιποδιαλυτό, που σημαίνει πως η κατανάλωση ντομάτας και υποπροϊόντων της σε συνδυασμό με πλούσιες σε λίπος τροφές, όπως το ελαιόλαδο, το αβοκάντο και οι ξηροί καρποί καθιστά την απορρόφησή του πιο εύκολη. 

Ο ρόλος του λυκοπενίου

Επιστημονικές έρευνες έδειξαν πως το λυκοπένιο προστατεύει την LDL χοληστερόλη από την οξείδωση και πως η συγκεκριμένη δράση ενισχύεται σημαντικά από την ύπαρξη ενός άλλου καροτενοειδούς, της λουτεΐνης, η οποία υπάρχει στο σπανάκι και στο καλαμπόκι.

Αρκετές μελέτες έδειξαν μάλιστα πως η τακτική και επαρκής κατανάλωση ντομάτας μειώνει το συνολικό κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, του πεπτικού συστήματος, του μαστού, του τραχήλου της μήτρας και των ωοθηκών σε ποσοστό που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνει ακόμη και το 40%.

Άλλες έρευνες έδειξαν πως το λυκοπένιο βοηθά στην πρόληψη του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας στους ηλικιωμένους, η οποία αποτελεί και την κυριότερη αιτία τύφλωσης.

Τέλος, η επαρκής πρόσληψη λυκοπενίου έχει συσχετιστεί με τη βελτίωση της μορφολογίας και της κινητικότητας του σπέρματος, συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση προβλημάτων που σχετίζονται με τη γονιμότητα. 

Διατροφική αξία της ντομάτας

Οι ντομάτες αποτελούν μία εξαιρετική πηγή βιταμίνης C και βιταμίνης Κ, η οποία συμβάλλει στην υγεία των οστών, ενεργοποιώντας την οστεοκαλσίνη που είναι απαραίτητη για τη δέσμευση ασβεστίου από τα οστά. Επίσης, αποτελούν πλούσια πηγή καλίου, το οποίο συμβάλει στη ρύθμιση της υψηλής αρτηριακής πίεσης και επομένως, στη μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων. Οι ντομάτες μας παρέχουν ακόμη τις απαραίτητες φυτικές ίνες, οι οποίες αποτρέπουν τη διάρροια και τη δυσκοιλιότητα και διατηρούν τη γενικότερη υγεία του πεπτικού μας συστήματος, ενώ αποτελούν ακόμη μία καλή πηγή χρωμίου, το οποίο έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στη διατήρηση των επιπέδων του σακχάρου υπό έλεγχο.

Ντομάτα & ουρικό οξύ

Τέλος, παρόλα τα θετικά που αναφέρθηκαν, πρόσφατη μετα-ανάλυση ερευνών έδειξε πως η κατανάλωση ντομάτας συνδέεται με υψηλότερα επίπεδα ουρικού οξέος στο αίμα. Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι ντομάτες κατατάσσονται τέταρτες μεταξύ των τροφών που προκαλούν ουρική αρθρίτιδα μετά τα θαλασσινά, το αλκοόλ και το κόκκινο κρέας.

Παράρτημα:

Η λέξη τομάτα προέρχεται από τη λέξη τόματλ (tómatl) της γλώσσας Νάουατλ, η οποία ομιλείται από τους ιθαγενείς του Μεξικού.

Το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ έχει γνωμοδοτήσει υπέρ της κατηγοριοποίησης της ντομάτας ως λαχανικό, αλλά οι περισσότεροι επιστήμονες "ψηφίζουν" υπέρ της κατηγοριοποίησής της στα φρούτα. 

Η ντομάτα και η πατάτα έχουν κοινά το 92% των γονιδίων τους.

Κάθε 100gr τομάτας μας αποδίδουν μόλις 17kcal.

Ένα φλιτζάνι ντομάτας μας παρέχει το 57,3% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας βιταμίνης C και το 22,4% της απαραίτητης βιταμίνης Α. Η ίδια ποσότητα μας παρέχει το 17,8% σε βιταμίνη Κ, το 11,4% σε κάλιο και το 7,5% σε χρώμιο.

Η τακτική κατανάλωση ντομάτας εξασφαλίζει προστασία απέναντι στο ερύθημα που προκαλείται από τις ακτινοβολίες UV. 

Η εφαρμογή ντοματοπολτού στο πρόσωπο για 15 λεπτά, μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της λιπαρής επιδερμίδας, απορροφώντας την υπερβολική λιπαρότητα και το σμήγμα. 

Το παρόν άρθρο δεν αποτελεί μέσο διάγνωσης, αντιμετώπισης ή πρόληψης ασθενειών, ούτε αποτελεί ιατρική συμβουλή για ασθενείς.

Λαμπρινή Παντελή

Η Λαμπρινή Παντελή είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος και υπεύθυνη του Εργαστηρίου Διατροφικής Αγωγής στο Ίλιον. 

Σου αρέσει η σελίδα μας; Αν ναι, τότε ακολούθησέ μας στο Facebook!

Σχόλια: