Matcha: Οι ιδιότητες & τα οφέλη ενός ιδιαίτερου τσαγιού

Matcha: Οι ιδιότητες & τα οφέλη ενός ιδιαίτερου τσαγιού | Enallaktiko.gr
Οι Ιάπωνες, ο λαός με το μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής παγκοσμίως, συνηθίζουν να πίνουν ένα ρόφημα που κατά πολλούς θεωρείται το μυστικό της μακροζωίας τους, το τσάι matcha (μάτσα) που στα ιαπωνικά σημαίνει "τριμμένο τσάι".

Τι είναι το matcha;

Το matcha είναι η σκόνη που προέρχεται από την άλεση των φύλλων του φυτού Camellia Sinensis, περισσότερο γνωστού ως πράσινο τσάι, ένα είδος τσαγιού με σημαντικά οφέλη και αξιοσημείωτη αντιοξειδωτική δράση.
Στην αγορά θα βρει κανείς matcha με προέλευση είτε από την Κίνα, είτε από την Ιαπωνία και σε ποιότητες food, premium και ceremonial grade. Σε γενικές γραμμές το Ιαπωνικό matcha θεωρείται ανώτερης ποιότητας, ενώ σε κάθε περίπτωση το ceremonial grade υπερτερεί από το food grade και το premium grade σε τέτοιο βαθμό που ξεχωρίζει ακόμη και στην όψη, καθώς το πρώτο έχει ένα σαφώς πιο ζωηρό πράσινο χρώμα που σχετίζεται με τη μέθοδο καλλιέργειας και συγκομιδής του, καθώς και με το χρόνο και τον τρόπο συντήρησής του.
Η γεύση και το άρωμα του matcha, τέλος, θυμίζουν τη φρεσκάδα που έχει το χλωρό γρασίδι, ενώ στερείται της χαρακτηριστικής πικράδας των άλλων πράσινων τσαγιών.
Ιδιότητες, Τρόπος Χρήσης, Δοσολογία, Παρενέργειες & Αντενδείξεις του τσαγιού Matcha - Εναλλακτικό

Πώς φτιάχνεται;

Το matcha προέρχεται από το τρυφερό μέρος του πράσινου τσαγιού, πάνω από το οποίο, κατά τον τελευταίο μήνα πριν τη συγκομιδή του, τοποθετούνται ψάθες σκίασης, γεγονός που επιτρέπει στα φύλλα του τσαγιού να διατηρήσουν τη χλωροφύλλη και τα αμινοξέα τους. Μόλις τα φύλλα ξεραθούν, συλλέγονται προσεκτικά και έπειτα αλέθονται σε λεπτή σκόνη, δίνοντάς μας το ανοιχτόχρωμο πράσινο τσάι matcha.

Ιδιότητες & οφέλη

Το matcha θεωρείται πως ηρεμεί και βοηθά στη συγκέντρωση, ενώ παράλληλα τονώνει το ανοσοποιητικό και ενισχύει το μεταβολισμό. Είναι πλούσιο σε βιταμίνη C, σελήνιο, χρώμιο και μαγνήσιο, ενώ θεωρείται επίσης πως βοηθά στη ρύθμιση των επιπέδων χοληστερόλης και σακχάρου στο αίμα.
Το τσάι matcha υπερτερεί σημαντικά ως προς την ποσότητα των συνολικών θρεπτικών συστατικών και των αντιοξειδωτικών ιδιοτήτων οποιουδήποτε άλλου τσαγιού.
Ωστόσο, το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο του matcha είναι η εξαιρετικά υψηλή περιεκτικότητά του σε ένα είδος πολυφαινολών, τις κατεχίνες (επικατεχίνη, επιγαλλοκατεχίνη, γαλλική επικατεχίνη και γαλλική επιγαλλοκατεχίνη).
Η γαλλική επιγαλλοκατεχίνη (EGCg), η κύρια κατεχίνη του πράσινου τσαγιού με περιεκτικότητα που μπορεί να ξεπερνά ακόμη και το 60% των συνολικών πολυφαινολών του, παρουσιάζει ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, αντιφλεγμονώδες και αντικαρκινικό δυναμικό με ελπιδοφόρα αποτελέσματα έναντι διαφόρων μορφών καρκίνου, κάτι που προκύπτει από δεκάδες in vivo και in vitro μελέτες .
Η γαλλική επιγαλλοκατεχίνη έχει αποδειχθεί επίσης πως βελτιώνει τις γνωστικές λειτουργίες, ενισχύει το μεταβολισμό και περιορίζει την ανάπτυξη των λιποκυττάρων. Ταυτόχρονα, η κατανάλωσή της φαίνεται πως επιφέρει ένα αίσθημα πληρότητας, ίσως χάρη στην ιδιότητά της να προκαλεί την έκκριση επιπλέον λεπτίνης, γνωστή και ως ορμόνη του κορεσμού.
Τέλος, το τσάι matcha είναι πλούσιο σε L-θεανίνη, μία ουσία που προάγει τη χαλάρωση χωρίς ωστόσο να προκαλεί υπνηλία. Γι' αυτό το λόγο εξάλλου, το τσάι matcha συστήνεται συχνά σε περιπτώσεις έντονου άγχους.

Παρενέργειες & αντενδείξεις

Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν καταγεγραμμένες παρενέργειες από την κατανάλωση matcha, γεγονός που το καθιστά κατάλληλο ακόμη και κατά τις περιόδους της εγκυμοσύνης και της γαλουχίας. Βεβαίως, δεν πρέπει να ξεχνάμε πώς το τσάι matcha περιέχει περισσότερη τεΐνη σε σχέση με τα υπόλοιπα πράσινα τσάγια (εως 70mg ανά 100g), κάτι που θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν από άτομα που δεν πρέπει να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καφεΐνης.
Ιδιότητες, Τρόπος Χρήσης, Δοσολογία, Παρενέργειες & Αντενδείξεις του τσαγιού Matcha - Εναλλακτικό

Χρήση, δοσολογία & τρόπος προετοιμασίας

Η σκόνη matcha μπορεί να καταναλωθεί με πολλούς τρόπους και να συμπεριληφθεί σε πολλές συνταγές, όχι μόνο ως ρόφημα, αλλά και στο φαγητό – σε χυμούς, σε σαλάτες λαχανικών, σε φρουτοσαλάτες, στο γιαούρτι μαζί με άλλα φρούτα ή ακόμη και σε γλυκά.
Το παραδοσιακό τελετουργικό προετοιμασίας του matcha θέλει το τσάι να τοποθετείται μέσα σε ένα ειδικό μπολ (chawan) με τη χρήση ενός δοσομετρητή από bamboo που λέγεται chashaku. Τέλος, η ανάδευση γίνεται με τη χρήση του chasen (βουρτσάκι επίσης από bamboo).
Παρακάτω θα αναφέρουμε ενδεικτικά δύο τρόπους προετοιμασίας του matcha, προσαρμοσμένους στα μέτρα μας.
Το matcha ως ζεστό ρόφημα
Προσθέστε μέσα σε ένα φλιτζάνι του τσαγιού 1/4 του γλυκού matcha (αν δε διαθέτετε το δικό σας chashaku). Έπειτα προσθέστε ελάχιστο ζεστό νερό (όχι βραστό γιατί θα πικρίσει) και χρησιμοποιώντας ένα ηλεκτρικό χτυπητήρι ή ένα chasen, αναδέψτε μέχρι το τσάι να διαλυθεί και το υγρό να γίνει ένας ανοιχτόχρωμος χυλός. Τέλος, προσθέστε και το υπόλοιπο νερό ανακατατεύοντας. Καταναλώστε το πριν κατακαθίσει η σκόνη στον πάτο του μπολ. Μπορείτε επίσης να προσθέσετε γάλα, μέλι ή άλλη γλυκαντική ουσία της επιλογής σας.
Το matcha ως κρύο ρόφημα
Το matcha μπορεί να καταναλωθεί και παγωμένο, συνδυάζοντας την παραπάνω διαδικασία με αυτή ενός παγωμένου cappuccino. Πιο συγκεκριμένα, χτυπάμε το κρύο γάλα ξεχωριστά μέχρι να γίνει αφρόγαλα και έπειτα, αφού ακολουθήσουμε την παραπάνω συνταγή, παγώνουμε το τσάι μας ρίχνοντας μέσα σε αυτό ένα παγάκι. Έπειτα, μεταφέρουμε το τσάι μας μέσα σε ένα ποτήρι με θρυμματισμένο πάγο και προσθέτουμε το αφρόγαλά μας.
Matcha

Σχόλια (12)

  • Χριστίνα, δεν υπάρχουν απαγορευμένα τρόφιμα! Φυσικά και μπορούμε να καταναλώνουμε ό,τι μας προσφέρει ευχαρίστηση, αρκεί αυτό να γίνεται με μέτρο.

    Για το προϊόν που ανέφερες, ωστόσο, λάβε υπόψιν πως η περιεκτικότητά του σε εκχύλισμα πράσινου τσαγιού και τσαγιού matcha περιορίζεται συνολικά στο 0,15%.

    Λαμπρινή από Enallaktiko.gr
  • Καλησπέρα !
    Ποια η γνώμη σας για το Life Κρύο Τσάι Balance Matcha; Μπορούμε να καταναλώνουμε αναλογα ροφήματα χωρίς ζάχαρη – θερμίδες κατά την διάρκεια της διατροφής μας ;
    Ευχαριστώ !

    Χριστινα
  • Αγαπητή Βάγια, σύμφωνα με την τρέχουσα επιστημονική βιβλιογραφία, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για να συσχετιστεί η κατανάλωση matcha με τον καρκίνο του λάρυγγα.

    Το μόνο στοιχείο που έχουμε είναι μία μελέτη σε ποντίκια, η οποία έδειξε πως οι πολυφαινόλες που περιέχονται στο matcha μπορούν να μειώσουν το σχηματισμό όγκων στο λάρυγγα. Βεβαίως, θα πρέπει να επισημάνουμε πως οι μελέτες σε ζώα δεν μεταφράζονται πάντα σε αποτελέσματα και στους ανθρώπους.

    Από την άλλη, ορισμένες μελέτες έχουν δείξει πως η κατανάλωση πράσινου τσαγιού (που περιέχει παρόμοιες αντιοξειδωτικές ουσίες με το matcha) μπορεί να σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο για διάφορες μορφές καρκίνου.

    Σαν συμπέρασμα μπορούμε να πούμε πως, προς το παρόν, δεν υπάρχουν σαφή στοιχεία που να υποστηρίζουν πως η κατανάλωση matcha μπορεί να βοηθήσει σε περιπτώσεις ασθενών με καρκίνο του λάρυγγα. Σε κάθε περίπτωση, τέλος, απαιτούνται περισσότερες μελέτες σε ανθρώπους για να διερευνηθεί η πιθανή σχέση τους.

    Σχετικοί σύνδεσμοι

    “Chemopreventive effects of green tea polyphenols on laryngeal carcinogenesis in mice.” (2003): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7029350/

    “Green tea consumption and risk of head and neck cancer: A meta-analysis.” (2017): https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30583134/

    “Tea and cancer prevention: A review of the evidence.” (2018): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3831544/

    Λαμπρινή από Enallaktiko.gr
  • Για το καρκίνο του λάρυγγα κάνει καλό η μάτσα

    ΒΑΓΙΑ
  • Αγαπητή Κωνσταντίνα, σας ευχαριστούμε για το σχόλιό σας. Ωστόσο, για τέτοια ζητήματα καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε γυναικολόγο.

    Λαμπρινή από Enallaktiko.gr
  • Γεια σας , μπορεί το μάτσα να χρησιμοποιηθεί σε κολπικές πλύσεις για μύκητες ?

    Κωνσταντίνα
  • Αγαπητή Ουρανία, παρόλο που το matcha φαίνεται πως μπορεί να βοηθήσει σε κάποιο βαθμό στην προσπάθειά μας για απώλεια βάρους, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως δεν υπάρχει κανένα τρόφιμο ή διατροφικό συμπλήρωμα που να μας αδυνατίζει. Συνεπώς, η ρύθμιση του βάρους μας θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μίας συνολικά ισορροπημένης διατροφής (σε θερμιδικό έλλειμμα ή θερμιδικό πλεόνασμα), ιδανικά σε συνδυασμό με φυσική δραστηριότητα. Παράλληλα μπορείς να καταναλώνεις 1-2 ροφήματα matcha την ημέρα χωρίς κανένα πρόβλημα (η δοσολογία για κάθε ρόφημα είναι 1 κοφτή κ.γ. ή αλλιώς 1/4 κ.γ.).

    Λαμπρινή από Enallaktiko.gr
  • Έχω υποθυρεοειδισμό.θελω να χάσω βάρος.τι δοσολογία συνηστατε

    Κουκουβάτσου Ουρανια
  • Αγαπητή Μαρία, για τέτοια θέματα καλό είναι να απευθύνεσαι μόνο στο γιατρό σου. Αυτό που μπορούμε να πούμε εμείς είναι πως η καφεΐνη μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την απορρόφηση θυροξίνης από τον οργανισμό μας και να αυξήσει την αρτηριακή μας πίεση. Ωστόσο, λάβε υπόψιν πως η καφεΐνη που περιέχεται στο τσάι matcha είναι περίπου η μισή από εκείνη που περιέχεται σε ένα φλυτζάνι καφέ.

    Δημήτρης από Enallaktiko.gr
  • Γεια σας,

    Μπορώ να παίρνω το τσάι matcha χωρίς να μου δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα που παίρνω θυροξινη 50mg, και έχω και υπέρταση;

    Ευχαριστώ

    Μαρία Σαρημανωλη

Αφήστε ένα σχόλιο!

Όλα τα σχόλια υπόκεινται σε έλεγχο. Αν χρειαστεί να απαντήσουμε, θα το κάνουμε είτε με νέο σχόλιο, είτε απαντώντας στο email σας.

Διαβάστε επίσης

Ψύλλιο: Ο σπόρος που βοηθάει στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας & της διάρροιας | Enallaktiko.gr
Το ψύλλιο (psyllium) είναι οι σπόροι που λαμβάνονται από το φυτό πλαντάγκο (plantago), το οποίο φύεται κυρίως σε περιοχές της Ινδίας και έχει γίνει γνωστό τόσο για τις καθαρτικές, όσο και για τις υπακτικές του ιδιότητες.
Μύθοι & αλήθειες γύρω από τις τροφικές δυσανεξίες | Enallaktiko.gr
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι ισχυρίζονται πως υποφέρουν από κάποια τροφική δυσανεξία. Στις περισσότερες περιπτώσεις ωστόσο ο ισχυρισμός αυτός βασίζεται σε σκόρπιες πληροφορίες που αντλήθηκαν μέσα από lifestyle ιστοσελίδες, από περιοδικά ή τηλεοπτικές εκπομπές, χωρίς τη διάγνωση κάποιου ειδικού.