0
Διατροφή & ανοσοποιητικό - Enallaktiko.gr

Διατροφή & ανοσοποιητικό


Είναι γεγονός πως η έξαρση της πανδημίας του Covid-19 αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον πολλών γύρω από το πώς η διατροφή μπορεί να ενισχύσει το ανοσοποιητικό μας σύστημα και να λειτουργήσει προληπτικά έναντι των ιώσεων.

Tα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετές μελέτες πάνω στο θέμα και ένα συμπέρασμα που βγαίνει από αυτές είναι πως, παρά την αποδεδειγμένη ευεργετική δράση πολλών τροφών ως προς την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, μέχρι στιγμής δε φαίνεται να υπάρχει κάποιο μεμονωμένο τρόφιμο, θρεπτικό συστατικό ή διατροφικό συμπλήρωμα, ικανό να μας προσφέρει ανοσία σε οποιονδήποτε ιό, αλλά αντιθέτως υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις πως η υιοθέτηση ενός διατροφικού προτύπου με αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες μπορεί να συνδράμει στην εύρυθμη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Ένα τέτοιο πρότυπο διατροφής είναι και η γνωστή σε όλους μας Μεσογειακή Διατροφή, τα οφέλη της οποίας φαίνεται να σχετίζονται με την υψηλή πρόσληψη ποικιλίας βιοδραστικών συστατικών, τα οποία γνωρίζουμε πως εμπλέκονται στη λειτουργία του ανοσοποιητικού.

Τα βασικά χαρακτηριστικά της Μεσογειακής Διατροφής μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:

Υψηλή κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής άλεσης, ρυζιού, οσπρίων και ξηρών καρπών
Μέτρια κατανάλωση γαλακτοκομικών και άλλων υποπροϊόντων ζωικής προέλευσης
Χαμηλή κατανάλωση ψαριού και λευκού κρέατος
Εξαιρετικά περιορισμένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος και βαριά επεξεργασμένων τροφίμων

Δεν πρέπει φυσικά να ξεχνάμε πως για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας και ειδικότερα του ανοσοποιητικού μας συστήματος, είναι επίσης σημαντική και η επαρκής πρόσληψη νερού (ημερήσια κατανάλωση 8-10 ποτηριών υγρών, εκ των οποίων τουλάχιστον 6-8 να είναι νερό).

Τέλος, εκτός από τη σωστή διατροφή και την επαρκή ενυδάτωσή μας, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν θετικά το ανοσοποιητικό μας, όπως η φυσική δραστηριότητα (ακόμη και η άσκηση μέσα στο σπίτι), η αποβολή του άγχους, ο ποιοτικός ύπνος και η αποφυγή των κακών συνηθειών (κάπνισμα, κατανάλωση αλκοόλ κ.α.).

Με λίγα λόγια, παρόλο που - τουλάχιστον για την ώρα - δε φαίνεται να υπάρχει κάποιο "μαγικό" τρόφιμο ή συστατικό που να μας προσφέρει ανοσία σε οποιονδήποτε ιό, κάθε αλλαγή, έστω και μικρή, προς την κατεύθυνση που περιγράψαμε πιο πάνω, μπορεί σιγά-σιγά να μας φέρει πιο κοντά στην υιοθέτηση ενός συνολικά πιο υγιεινού τρόπου ζωής που θα μας εξασφαλίσει μία, όσο το δυνατόν, ισχυρότερη άμυνα του οργανισμού μας έναντι των ιώσεων.

Παράρτημα

Σε άλλες αναρτήσεις έχουμε αναφερθεί στις ευεργετικές ιδιότητες του πράσινου τσαγιού, της πρόπολης και της εχινάκειας που αποδεδειγμένα έχουν μία σημαντική θετική επίδραση ως προς τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας.

Μάλιστα, σε μία πρόσφατη προκαταρτική in vitro μελέτη γύρω από την αντιϊκή δράση του πράσινου τσαγιού, αλλά και των χυμών φρούτων όπως το ρόδι, η αρώνια και ο σαμπούκος (κουφοξυλιά) που δημοσιεύτηκε το Νοέμβριο του 2020, φάνηκε πως τα συστατικά τους (ιδιαίτερα αυτά του χυμού της αρώνιας), επιφέρουν σημαντική μείωση της μεταδοτικότητας ιών όπως η κοινή γρίπη και ο Covid-19 (σε ποσοστό έως και 99,9%).

Ωστόσο, παρά και τα λοιπά γνωστά οφέλη όλων των παραπάνω ουσιών για την υγεία μας, θα ήταν λάθος να συμπεράνουμε πως η κατανάλωσή τους μπορεί να οδηγήσει και σε ανοσία του οργανισμού μας στους εν λόγω ιούς.

Κωνσταντίνα Κούκη

Η Κωνσταντίνα Κούκη είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος και συνεργάτης του Εργαστηρίου Διατροφικής Αγωγής στο Ίλιον.

Το σχόλιό σου: