Το Enallaktiko.gr μπορεί να λειτουργήσει σωστά μόνο με ενεργοποιημένη την

JAVASCRIPT

Ενεργοποίησέ την μέσα από τις ρυθμίσεις του περιηγητή σου!
Συνταγές: Ρεβύθια με σπανάκι (espinacas con garbanzos)

Το καλάθι μου

Συνταγές: Ρεβύθια με σπανάκι (espinacas con garbanzos)


Η σημερινή μας συνταγή μας έρχεται από την Ισπανία και συγκεκριμένα από την επαρχία της Σεβίλλης και συνδυάζει τα ρεβύθια με το σπανάκι, παραπέμποντας σε δύο δικά μας παραδοσιακά φαγητά - τα μαυρομάτικα φασόλια με σπανάκι από τη Μάνη και τα ποντιακά "μαύρα λάχανα με τα φασούλια". 

Το espinacas con garbanzos (προφέρεται "εσπινάκας κον γκαρμπάνθος") σερβίρεται συχνά σαν ορεκτικό μεζεδάκι (tapas) ή σαν συνοδευτικό πιάτο. Ωστόσο, αποτελεί ένα πιάτο που μπορεί κάλλιστα να σταθεί ακόμη και σαν κυρίως γεύμα.  

Υλικά:

Για να φτιάξουμε 6 μερίδες espinacas con garbanzos, θα χρειαστούμε τα παρακάτω υλικά:

= 250gr

= 250gr

= 1 ολόκληρο μέτριο κρεμμύδι

= 1 σκελίδα ή 1 κ.γ σκόρδο σε σκόνη

Για την εκτέλεση της συνταγής μας, εμείς - αντί για σκόρδο ή σκόνη σκόρδου - προσθέσαμε 1 κουταλιά του γλυκού πολτό σκόρδου απευθείας μέσα στη σάλτσα μας (βλ. στάδιο 6). 

= 2 κουταλιές του γλυκού

Δοκιμάστε μέσα στη σάλτσα σας να προσθέσετε επιπλέον μία κουταλιά του γλυκού άλειμμα ντοματοπιπεριάς (βλ. στάδιο 6).

= 2 κουταλιές της σούπας για το σοτάρισμα

= 4 κουταλιές της σούπας στο τέλος του μαγειρέματος

= 1 κοφτή κουταλιά του γλυκού για το μούλιασμα

= 1 κοφτή κουταλιά του γλυκού στο τέλος του μαγειρέματος

Για το τέλος του μαγειρέματος προτιμήστε ένα ακατέργαστο αλάτι άριστης ποιότητας, όπως είναι ο ανθός αλατιού.

Όσοι δε μπορείτε να καταναλώσετε αλάτι, μπορείτε να παραλείψετε τη μία κουταλιά αλατιού κατά το μούλιασμα των οσπρίων και να αντικαταστήσετε τη δεύτερη κουταλιά με υποκατάστατο αλατιού από λαχανικά.

= ½ κουταλιά του γλυκού

= 1 κουταλιά του γλυκού

Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και κόλιανδρο.

= 1 κουταλιά του γλυκού

Αν είστε λάτρεις των πικάντικων γεύσεων, μπορείτε επίσης να προσθέσετε μερικές σταγόνες tabasco στο τέλος του μαγειρέματος ή απευθείας στο πιάτο σας. 

Διαδικασία:

1. Τοποθετούμε τα ρεβύθια σε ένα μπολ ή σε μία κατσαρόλα με άφθονο χλιαρό και ελαφρώς αλατισμένο νερό και τα αφήνουμε να μουλιάσουν για 8-10 ώρες. 

Τα όσπρια όπως είναι τα φασόλια και τα ρεβύθια, το μαγείρεμα των οποίων απαιτεί μούλιασμα, καλό είναι να τοποθετούνται πρώτα σε αλατισμένο νερό και έπειτα να προσθέτουμε αλάτι μονάχα προς το τέλος του μαγειρέματός τους. Το αλατισμένο νερό κατά το μούλιασμα, χάρη στο φαινόμενο της ώσμωσης, θα δημιουργήσει μία ημιπερατή μεμβράνη στην επιφάνεια των οσπρίων, η οποία στη συνέχεια θα επιταχύνει και θα αυξήσει την εισροή καθαρού νερού στο εσωτερικό τους, κάνοντάς τα πιο μαλακά. 

2. Σουρώνουμε τα όσπριά μας και έπειτα τα αφήνουμε να βράσουν σε μέτρια φωτιά για περίπου περίπου 50' σε κάτι παραπάνω από 1 λίτρο νερό (χωρίς αλάτι).

Ο ακριβής χρόνος βρασμού εξαρτάται από το γούστο του καθενός, αλλά κυρίως από την ποικιλία και την παλαιότητα των οσπρίων μας. Σε κάθε περίπτωση πάντως δεν τα αφήνουμε να λιώσουν. 

Λίγα λεπτά αφότου αρχίζει το νερό να κοχλάζει, θα δημιουργηθεί στην επιφάνειά του αφρός, τον οποίο καλό είναι να αφαιρέσουμε με μία κουτάλα, καθώς αν μείνει, θα δώσει στο φαγητό μας μία πιο γλυφή γεύση και μία πιο θαμπή όψη. 

3. Στο μεταξύ καθαρίζουμε και κόβουμε το σπανάκι και ψιλοκόβουμε το κρεμμύδι και το σκόρδο. 

4. Μόλις τα ρεβύθια μας βράσουν, τα στραγγίζουμε, κρατώντας όμως το ζουμί τους, το οποίο θα μας χρειαστεί αργότερα.

5. Στην ίδια κατσαρόλα που βράσαμε τα ρεβύθια μας, προσθέτουμε 2 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο και σοτάρουμε ελαφρώς το ψιλοκομμένο κρεμμύδι, προσθέτοντας στη συνέχεια και το σκόρδο (το σκόρδο το προσθέτουμε πάντα λίγο πιο μετά ώστε να μη μας πικρίσει)

6. Στη συνέχεια προσθέτουμε τον πελτέ ντομάτας και σβήνουμε με το ζουμί που κρατήσαμε. 

Εδώ θα χρειαστούμε κάτι λιγότερο από 2 φλιτζάνια του τσαγιού από το ζουμί των ρεβυθιών μας. Μπορούμε ωστόσο να αντικαταστήσουμε το ένα φλιτζάνι με λευκό κρασί. 

7. Έπειτα προσθέτουμε το κύμινο, την καπνιστή πάπρικα, το πιπέρι και λίγο αλάτι, ανακατεύοντας καλά. 

Εδώ, καλό είναι να προσθέσουμε λιγότερο αλάτι από αυτό που θα θέλαμε, καθώς η απώλεια υγρασίας στη συνέχεια θα εξισορροπήσει αυτή την έλλειψη. 

8. Προσθέτουμε τα ρεβύθια και τα αφήνουμε σε σιγανή πλέον φωτιά να βράσουν μαζί με τη σάλτσα για περίπου 30'. 

9. Σβήνουμε τη φωτιά και προσθέτουμε το υπόλοιπο λάδι και, αν χρειαστεί, επιπλέον αλάτι ή πιπέρι

10. Προσθέτουμε το σπανάκι, κλείνουμε το καπάκι της κατσαρόλας μας και αποσύρουμε την κατσαρόλα από την καυτή εστία.  

11. Αφήνουμε το φαγητό μας να "ξεκουραστεί" για λίγα λεπτά. Έπειτα, ανακατεύουμε καλά και σερβίρουμε σε μικρά μπολ. 

Προαιρετικά, μπορείτε να δώσετε περισσότερη δροσιά στο πιάτο σας, προσθέτοντας λίγη ψιλοκομμένη ντομάτα, μαριναρισμένη μέσα σε λίγο ξύδι και ελαιόλαδο. 

Παρατηρήσεις:

Τα ρεβύθια είναι μία τροφή πλούσια σε πρωτεΐνη, υδατάνθρακες και φυτικές ίνες, ενώ αποτελούν ταυτόχρονα και μία εξαιρετική πηγή ιχνοστοιχείων όπως ο σίδηρος, το κάλιο και το μαγνήσιο.

Το σπανάκι είναι ένα λαχανικό με υψηλή περιεκτικότητα σε μαγνήσιο, φυλλικό οξύ, βιταμίνη Α, καθώς και τα καροτενοειδή β-καροτένιο, λουτεΐνη και ζεαζανθίνη

Το σπανάκι οφείλει τη φήμη του σε μία λάθος υποδιαστολή που διαιωνίστηκε, χαρίζοντάς του εσφαλμένα τον τίτλο του πλέον σιδηρούχου λαχανικού. Μάλιστα, τα οξαλικά οξέα που εμπεριέχονται σε αυτό έχουν μάλλον το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, καθώς δεσμεύουν τον σίδηρο, το μαγνήσιο, το ασβέστιο και το κάλιο, εμποδίζοντας την απορρόφησή τους από τον ανθρώπινο οργανισμό. Ωστόσο, τα ανεπιθύμητα οξαλικά οξέα καταστρέφονται με το βρασμό σε ποσοστό που φτάνει έως και το 87%. Εκτός όμως από τα οξαλικά οξέα, με το βρασμό καταστρέφονται και κάποιες υδατοδιαλυτές βιταμίνες και άλλα θρεπτικά συστατικά με ίσως πιο σημαντικό το απαραίτητο για τον οργανισμό μας φυλλικό οξύ. Για το λόγο αυτό, είναι καλό να το βράζουμε πάντα σε μικρή ποσότητα νερού, αλλά όχι περισσότερο από 4'. 

Η θερμικά επεξεργασμένη ντομάτα και συγκεκριμένα ο πελτές ντομάτας είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ένα πολύτιμο για τον ανθρώπινο οργανισμό λιποδιαλυτό καροτενοειδές, το λυκοπένιο, η αποτελεσματική απορρόφηση του οποίου επιτυγχάνεται όταν αυτό συνδυάζεται με κάποιο λίπος, όπως είναι το ελαιόλαδο

Τέλος, το λυκοπένιο που περιέχεται στον πελτέ της ντομάτας σε συνδυασμό με τη λουτεΐνη που απαντάται στο σπανάκι φαίνεται να παρέχει αυξημένη προστασία έναντι της οξείδωσης της LDL χοληστερόλης. 

Wine Pairing:

Το espinacas con garbanzos μπορεί να συνοδευτεί ιδανικά με ένα ποτήρι Sauvignon Blanc, ένα λευκό, ξηρό κρασί με χαρακτηριστική βοτανική γεύση, μεσαία προς υψηλή οξύτητα και άρωμα που παραπέμπει σε λάιμ και πράσινο μήλο. 

Ο συνδυασμός του μηλικού οξέος που περιέχεται στο λευκό κρασί, σε συνδυασμό με τη χαμηλή περιεκτικότητά του σε τανίνες, συμβάλει στην καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου, τόσο από τα ρεβύθια, όσο και από το σπανάκι. 

Λαμπρινή Παντελή

Η Λαμπρινή Παντελή είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος και υπεύθυνη του Εργαστηρίου Διατροφικής Αγωγής στο Ίλιον. 

ρεβύθια, ρεβυθια, ρεβίθια, ρεβιθια, ρεβυθόρυζο, ρεβυθορυζο, ρεβιθορυζο, ρεβιθόριυζο,

Σου αρέσει η σελίδα μας; Αν ναι, τότε ακολούθησέ μας στο Facebook!

Σχόλια: